Ψεκασμός: Η καινοτομία δύναμης για την καθημερινή εργασία

Ισχυρή τεχνολογία για σκληρό ξύλο: Ο ψεκασμός καθιστά τα μηχανήματα της STIHL εκείνα τα πακέτα ισχύος που μπορούν ακριβώς να εμπιστευθούν οι επαγγελματίες.

Κοντινή άποψη ενός άντρα κατά το πριόνισμα με το μηχανοκίνητο αλυσοπρίονο MS 500i

Ισχύς μηχανημάτων χάρη στον ψεκασμό

Μια πραγματική καινοτομία της STIHL: Συστήματα ψεκασμού, που φροντίζουν για τη σωστή δημιουργία μίγματος σε κινητήρες χωρίς καρμπιρατέρ στα μηχανήματα.

Τι είναι ο ψεκασμός;

Ο ψεκασμός είναι μια τεχνολογία δημιουργίας μίγματος για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Εδώ θα μάθετε πώς λειτουργεί ο ψεκασμός αναλυτικά.

Η σωστή απόδοση του κινητήρα: Εξαρτάται από το οξυγόνο

Το ερώτημα για τη βέλτιστη απόδοση του κινητήρα δεν έχει να κάνει με το ανεφοδιασμένο καύσιμο – αν το δούμε προσεκτικά – αλλά με τον αέρα. Το καύσιμο, το οποίο κυκλοφορεί στο εσωτερικό του κινητήρα, χρησιμεύει κατά κανόνα μόνο στην αντίδραση του οξυγόνου που περιέχεται στον αέρα με τα σωματίδια υδρογονανθράκων του. Το μόνο που πρέπει να κάνει το καύσιμο είναι το εξής: να βρίσκεται πάντα στη σωστή ποσότητα στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή. Διότι μόνο ένα τέλειο μίγμα αέρα-καυσίμου εγγυάται γρήγορη και πλήρη καύση, η οποία επιτρέπει στον κινητήρα να αξιοποιήσει όλο το δυναμικό του.

 

Ψεκασμός – οι πολλοί τύποι μίας και μοναδικής τεχνολογίας

Η αρχή λειτουργίας του ψεκασμού είναι μια κορυφαία εξέλιξη της τεχνολογίας, αλλά υπάρχουν και πολλοί διαφορετικοί τρόποι λειτουργίας των συστημάτων ψεκασμού. Για να αποφύγουμε την υπερβολικά αναλυτική ενημέρωση, παρουσιάζουμε εδώ τις τρεις κύριες κατηγορίες.

ΨΕΚΑΣΜΟΣ – ΟΙ ΠΟΛΛΟΙ ΤΥΠΟΙ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

Η αρχή λειτουργίας του ψεκασμού είναι μια κορυφαία εξέλιξη της τεχνολογίας, αλλά υπάρχουν και πολλοί διαφορετικοί τρόποι λειτουργίας των συστημάτων ψεκασμού. Για να αποφύγουμε την υπερβολικά αναλυτική ενημέρωση, παρουσιάζουμε εδώ τις τρεις κύριες κατηγορίες.

 

Τεχνολογίες για τη βελτιστοποίηση του μίγματος αέρα-καυσίμου: Καρμπιρατέρ και σύστημα ψεκασμού

Μια δυνατότητα διασφάλισης του ιδανικού μίγματος αέρα-καυσίμου: το καρμπιρατέρ. Ωστόσο αυτό είναι λίγο περίπλοκο: Τα καρμπιρατέρ είναι μηχανικά εξαρτήματα, των οποίων η τέλεια λειτουργία βασίζεται κυρίως στη διαφορά πίεσης μεταξύ της υποπίεσης αναρρόφησης και της ατμοσφαιρικής πίεσης. Μια λεπτή ισορροπία, η οποία πρέπει να είναι πάντα διασφαλισμένη για τη σωστή λειτουργία του καρμπιρατέρ. Κατά κανόνα, αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα – υπό την προϋπόθεση ότι λαμβάνονται υπόψη οι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη λειτουργία του καρμπιρατέρ. Διακυμάνσεις υψόμετρου και θερμοκρασίας, ακαθαρσίες φίλτρου αέρα, φθορά κινητήρα και ποιότητα καυσίμου μπορεί π.χ. να επηρεάσουν αρνητικά την απρόσκοπτη λειτουργία του καρμπιρατέρ. Τι συμβαίνει όμως όταν θέλετε να χρησιμοποιήσετε το μηχάνημά σας ανεξάρτητα από το υψόμετρο και τις θερμοκρασίες; Τα μηχανήματα της STIHL, τα οποία πρέπει να ανταποκρίνονται σε διάφορες συνθήκες, χρησιμοποιούν συστήματα ψεκασμού για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακτίνα δράσης. Αυτό τα κάνει ιδιαίτερα αξιόπιστα και ανθεκτικά στις εξωτερικές επιδράσεις. Τα συστήματα ψεκασμού δεν λειτουργούν όπως το καρμπιρατέρ με διαφορές πίεσης – το καύσιμο ψεκάζεται απευθείας κατά τον ψεκασμό μέσω της βαλβίδας ψεκασμού στον στροφαλοθάλαμο ή, στην πολλαπλή εισαγωγής, όπως και στο πρωτοποριακό μηχανοκίνητο αλυσοπρίονο MS 500i. Η αντλία ψεκασμού διατηρεί σταθερή την πίεση καυσίμου και με αυτό τον τρόπο διασφαλίζει ότι η βαλβίδα ψεκασμού παρέχει τη βέλτιστη ποσότητα καυσίμου σε κάθε χρονική στιγμή λειτουργίας.

Ένας άνδρας με προστατευτικό ρουχισμό ξεκινά το βενζινοκίνητο αλυσοπρίονο STIHL MS 500i στο δάσος φυλλοβόλων στο έδαφος

Το πρώτο αλυσοπρίονο με ηλεκτρονικό ψεκασμό: το αλυσοπρίονο MS 500¡.

Είναι μια αληθινή παγκόσμια καινοτομία: Το μηχανοκίνητο αλυσοπρίονο STIHL MS 500i είναι το πρώτο  αλυσοπρίονο με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ψεκασμό που κατασκευάζεται στη σειρά παραγωγής. Αυτό που κάνει το αλυσοπρίονο τόσο ξεχωριστό είναι ο κινητήρας του: Διότι εκεί βρίσκεται ένα σύστημα ψεκασμού με αισθητήρες, το οποίο ρυθμίζει τον κινητήρα στη βέλτιστη απόδοση. Με αυτήν την τεχνολογία, η STIHL πρωτοπορεί και προσφέρει αμέτρητα πλεονεκτήματα κατά τη χρήση της.

Χάρη στο επαναστατικό σύστημα ψεκασμού και την κατάργηση του καρμπιρατέρ και των εξαρτημάτων του καρμπιρατέρ που αυτό συνεπάγεται, προκύπτει μια μοναδική κατασκευή χαμηλού βάρους. Και έτσι προκύπτει η καλύτερη αναλογία βάρους/ισχύος στην αγορά των επαγγελματικών βενζινοκίνητων αλυσοπρίονων: Μια μοναδική τιμή 1,24 kg/kW. Έτσι, το αλυσοπρίονο με ψεκασμό υπόσχεται στους επαγγελματίες στη συγκομιδή σκληρής ξυλείας σημαντικά περισσότερη ισχύ σε σύγκριση με άλλα μοντέλα στην κατηγορία κυβισμού 80 cm 3. Σε αυτά προστίθενται η άμεση επιτάχυνση και η βέλτιστη συμπεριφορά εκκίνησης – είτε πρόκειται για εκκίνηση με κρύο είτε για εκκίνηση με ζεστό κινητήρα.

Μια τεχνολογία ειδικά σχεδιασμένη από την STIHL παρέχει στο ηλεκτρονικό σύστημα όλα τα δεδομένα αισθητήρων που χρειάζεται για τον έλεγχο του ψεκασμού. Ακόμη και αμέσως κατά την εκκίνηση, παρόλο που το STIHL MS 500i ξεκινά με σχοινί εκκίνησης και χωρίς μπαταρία. Με την εξέλιξη αυτού του κινητήρα, η STIHL πρωτοπορεί στο πεδίο των επαγγελματικών βενζινοκίνητων αλυσοπρίονων – και αυτό οφείλεται κυρίως στη χρησιμοποιούμενη τεχνολογία ψεκασμού: τον ηλεκτρονικό ψεκασμό.

Ένα άτομο με προστατευτικό ρουχισμό ξεκινά το βενζινοκίνητο αλυσοπρίονο STIHL MS 500i στο δάσος φυλλοβόλων στο έδαφος

Σύστημα ψεκασμού: Το σύστημα ψεκασμού στο STIHL MS 500¡

Με την τεχνολογία ψεκασμού στο MS 500i, το καύσιμο ψεκάζεται απευθείας στην πολλαπλή εισαγωγής μέσω της βαλβίδας ψεκασμού. Η αντλία ψεκασμού διατηρεί σταθερή την πίεση καυσίμου και με αυτό τον τρόπο διασφαλίζει ότι η βαλβίδα ψεκασμού παρέχει τη βέλτιστη ποσότητα καυσίμου σε κάθε χρονική στιγμή λειτουργίας. Η ποσότητα καυσίμου, το χρονικό σημείο ψεκασμού και ο χρονισμός ανάφλεξης υπολογίζονται πλήρως αυτόματα από τον εγκέφαλο του STIHL MS 500i. Ο εγκέφαλος του συνολικού συστήματος ψεκασμού αποτελεί την καρδιά της τεχνολογίας ψεκασμού.

Για να λειτουργεί βέλτιστα ο ψεκασμός, στον στροφαλοθάλαμο της μονάδας κινητήρα υπάρχουν εγκατεστημένοι διάφοροι αισθητήρες. Ή, για την ακρίβεια: ένας αισθητήρας εξωτερικής θερμοκρασίας, ένας αισθητήρας πίεσης και ένας αισθητήρας θερμοκρασίας. Αυτοί οι αισθητήρες μετρούν τις περιβαλλοντικές συνθήκες και τις προωθούν στον εγκέφαλο του μηχανοκίνητου αλυσοπρίονου. Εκτός αυτού, οι αισθητήρες καταγράφουν όλα τα δεδομένα, τα οποία είναι απαραίτητα για τον υπολογισμό της αναρροφούμενης μάζας αέρα από τον εγκέφαλο. Έτσι, η ιδανική ποσότητα καυσίμου για τη βέλτιστη καύση μπορεί να καθοριστεί με μεγαλύτερη ακρίβεια από ό,τι θα μπορούσε ποτέ να κάνει ένα καρμπιρατέρ.

Μια άλλη πρωτοποριακή τεχνολογική λεπτομέρεια του συστήματος ψεκασμού είναι η γεννήτρια: Δεν διασφαλίζει μόνο την παραγωγή ρεύματος, αλλά χρησιμεύει και ως αισθητήρας. Από το εναλλασσόμενο ρεύμα που παράγεται από τη γεννήτρια παράγονται δύο απαραίτητες πληροφορίες για τη λειτουργία του ψεκασμού: Ο αριθμός στροφών του μηχανήματος και η θέση του στροφαλοφόρου άξονα. Έτσι, ο εγκέφαλος του συστήματος ψεκασμού γνωρίζει με ακρίβεια την κατάσταση λειτουργίας και τις ανάγκες σε καύσιμο του πριονιού. Με αυτό τον τρόπο, ο ψεκασμός καυσίμου και η ανάφλεξη προσαρμόζονται βέλτιστα σε όλες τις περιβαλλοντικές συνθήκες.

Όλα αυτά γίνονται σε ρυθμό χιλιοστού του δευτερολέπτου – και εξασφαλίζουν εξαιρετική συμπεριφορά εκκίνησης, βέλτιστη επιτάχυνση και μέγιστη απόδοση σε όλη την εργάσιμη ημέρα. Ανεξάρτητα από την εκκίνηση με κρύο ή ζεστό κινητήρα ή άλλες χειροκίνητες ρυθμίσεις στο πριόνι. Διότι από τώρα και στο εξής αυτό το αναλαμβάνει το ηλεκτρονικό σύστημα.

Ψεκασμός καυσίμου στους κινητήρες αλυσοπρίονων STIHL: Περίπλοκη τεχνολογία για εργασίες χωρίς προβλήματα

Η χρήση ενός συστήματος ψεκασμού στον κινητήρα για  αλυσοπρίονα αλαφρώνει την εργασία – στην κυριολεξία. Αυτό οφείλεται στη σχεδίαση κινητήρα μειωμένου βάρους με βελτιστοποιημένο χώρο τοποθέτησης. Λόγω της τροφοδοσίας ρεύματος μέσω γεννήτριας, παραλείπονται οι συνηθισμένοι μαγνήτες στον σφόνδυλο και η τοποθέτηση του εγκεφάλου απευθείας στον σφόνδυλο. Αυτό επιτρέπει την αποδοτικότερη κυκλοφορία του αέρα ψύξης, με αποτέλεσμα ο σφόνδυλος να μπορεί να διαμορφώνεται στη διάμετρο και το ύψος σημαντικά μικρότερος από ό,τι συνήθως σε αυτή την κατηγορία απόδοσης.

Η μάζα σφονδύλου που απαιτείται για τη λειτουργία ρελαντί παράγεται στους κινητήρες STIHL με σύστημα ψεκασμού από έναν χαλύβδινο δακτύλιο, ο οποίος βρίσκεται στο εξωτερικό άκρο του σφονδύλου κάτω από τα πτερύγια του ανεμιστήρα. Έτσι καθίσταται δυνατή η επίτευξη ενός έως τώρα ασυναγώνιστα συμπαγούς σφονδύλου. Εκτός αυτού, με αυτό τον τρόπο μειώνεται η καταπόνηση του στροφαλοφόρου άξονα. Έτσι μπορεί να εξοικονομηθεί επιπλέον βάρος σε σχέση με ένα συμβατικό πριόνι.

Επιπλέον, ο εγκέφαλος ψεκασμού είναι τοποθετημένος στο περίβλημα του ρεζερβουάρ με βέλτιστο τρόπο αναφορικά με τον χώρο τοποθέτησης, το βάρος και το κέντρο βάρους – ένα ακόμη πλεονέκτημα του συμπαγούς και ελαφριού κινητήρα με ψεκασμό.

Το STIHL MS 500¡ με σύστημα ψεκασμού με λίγα λόγια:

  • Η καλύτερη αναλογία βάρους/ισχύος στην αγορά των βενζινοκίνητων αλυσοπρίονων: 1,24 kg/kW
  • Εξαιρετική συμπεριφορά επιτάχυνσης: σε μόνο 0,25 δευτερόλεπτα από τον αριθμό στροφών ρελαντί στον μέγιστο αριθμό στροφών
  • Βέλτιστη απόδοση κινητήρα υπό όλες τις συνθήκες χρήσης
  • Μοναδική συμπεριφορά εκκίνησης σε όλες τις καιρικές συνθήκες και σε κάθε υψόμετρο
  • Εύκολη διαδικασία εκκίνησης χωρίς μοχλό εκκίνησης
  • Λειτουργία χωρίς χειροκίνητες ρυθμίσεις